Atribuții primar și autorități inundații

  1. Actele normative în vigoare care reglementează managementul situațiilor de urgență generate de inundații
  2. Atribuții  primar, agent de inundație si autorități în caz de inundații

Vezi:

  1. Actele normative în vigoare care reglementează managementul situațiilor de urgență generate de inundații 
  •  O.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență cu modificări și completările ulterioare
  •  Legea nr. 107/1996 – Legea apelor, cu modificările și completările ulterioare;
  • Legea nr. 481/2004 privind protecția civilă;
  •  H.G.nr. 2.288/2004 pentru aprobarea repartizării principalelor funcții de sprijin pe care le asigură ministerele, celelalte organe centrale și organizațiile neguvernamentale privind prevenirea și gestionarea situațiilor de urgență;
  •  H.G.nr. 1.489/2004 privind organizarea și funcționarea Comitetului Național pentru Situații de Urgență;
  • H.G.nr. 1.490/2004 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a organigramei Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, cu modificările și completările ulterioare;
  •  H.G.nr. 1.491/2004 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind structura organizatorică, atribuțiile, funcționarea și dotarea comitetelor și centrelor operative pentru situații de urgență;
  •  H.G.nr. 1.176/2005 privind aprobarea Statutului de organizare și funcționare al Administrației Naționale „Apele Române”;

ORDIN comun al M.M.S.C./M.A.I. si M.D.R.A.P. nr. 330/44/2178 din  2013  pentru aprobare   Manual primar pentru managementul situaţiilor de urgenţă în caz de inundaţii şi secetă hidrologică şi a Manual  prefect   pentru managementul situaţiilor de urgenţă în caz de inundaţii şi secetă hidrologică

ORDIN comun M.A.P./M.A.I. nr. 459/78/2019 pentru aprobarea Regulamentului privind gestionarea situațiilor de urgență generate de fenomene hidrometeorologice periculoase având ca efect producerea de inundații, secetă hidrologică, precum și incidente/accidente la construcții hidrotehnice, poluări accidentale pe cursurile de apă și poluări marine în zona costieră

2.Atribuții  primar specifice pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de inundaţii, fenomene meteorologice periculoase, accidente la construcţii hidrotehnice  şi poluări accidentale:
• asigură condiţiile de funcţionare a permanenţei la primării, oficii poştale şi posturi de poliţie;
• asigură mijloacele necesare înştiinţării şi alarmării populaţiei din zonele de risc ce pot fi afectate de inundaţii, fenomene meteorologice periculoase, accidente la construcţii hidrotehnice şi poluări accidentale;
• coordonează pregătirea populaţiei pentru realizarea acţiunilor de protecţie şi intervenţie în caz de inundaţii, fenomene meteorologice periculoase, accidente la construcţii hidrotehnice şi poluări accidentale;
asigură întocmirea planului de apărare împotriva inundaţiilor, gheţurilor şi poluărilor accidentale;
• asigură organizarea acţiunilor de limitare şi de înlăturare a efectelor inundaţiilor, fenomenelor meteorologice periculoase şi poluărilor accidentale, pentru salvarea oamenilor, animalelor şi bunurilor materiale, acordarea primului ajutor, evacuarea şi transportul victimelor, cazarea sinistraţilor, aprovizionarea cu apă şi alimente, asistenţa sanitară a persoanelor afectate, retragerea din consum a produselor contaminate;
• stabilesc, împreună cu operatorii economici şi unităţile de profil, acţiuni şi măsuri operative pentru identificarea şi înhumarea persoanelor decedate, repunerea în stare de funcţionare a serviciilor şi utilităţilor de gospodărie comunală, transport, telecomunicaţii şi alimentare cu apă, energie electrică şi gaze naturale;
• centralizează datele privind urmările inundaţiilor, fenomenelor meteorologice periculoase şi poluărilor accidentale şi întocmesc rapoarte operative şi de sinteză prevăzuute în anexă pe care le transmit Inspectoratului judeţean pentru situaţii de urgenţă şi Centrului operativ al Sistemului de Gospodărire a Apelor;
asigură fondurile necesare pentru constituirea şi completarea stocurilor de materiale şi mijloace de apărare, pentru acţiuni operative de apărare împotriva inundaţiilor şi fenomenelor meteorologice periculoase, întreţinerea şi repararea construcţiilor hidrotehnice proprii şi întreţinerea albiilor cursurilor de apă în zona localităţilor;
asigură realizarea şi întreţinerea corespunzătoare a şanţurilor şi rigolelor de scurgere a apelor pluviale, îndepărtarea materialului lemnos şi a deşeurilor din albia majoră a cursurilor de apă, din secţiunile de scurgere a podurilor şi podeţelor;
• urmăresc întocmirea hărţilor de risc la inundaţii a localităţilor atât din revărsări de cursuri de apă cât şi din scurgeri de pe versanţi şi introducerea lor în Planurile de Urbanism General şi respectarea regimului de construcţii în zonele inundabile, conform prevederilor Legii nr. 575/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional – Secţiunea V-Zone de risc natural.

 Atribuţiile agentului de inundații:  

  Şeful Serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă îndeplineşte funcţia de agent de inundaţii la nivelul unităţii administrativ teritoriale.

a) colaborează permanent cu agentul hidrotehnic din cadrul unităţii teritoriale de gospodărire a apelor (Sistem de Gospodărire a Apelor, Sistem Hidrotehnic) pentru aspecte privind starea tehnică şi funcţională a construcţiilor hidrotehnice cu rol de apărare şi a cursurilor de apă de pe raza unităţii administrativ-teritoriale;

b) asigură întocmirea Planului local de apărare împotriva inundaţiilor, gheţurilor şi poluărilor accidentale, afişarea extraselor din aceste planuri la sediul primăriilor şi pe pagina de internet a instituţiei;

c) asigură întocmirea şi transmiterea Rapoartelor operative şi a celor de sinteză privind efectele fenomenelor hidrologice    periculoase, conform prevederilor Anexelor nr. 8 şi 9 din Regulamentul privind gestionarea situaţiilor generate de inundaţii, aprobat prin Ordinul Comun al ministrului mediului şi pădurilor şi al ministrului administraţiei şi internelor nr.1.422/192/2012;

d) asigură organizarea periodică a unor acţiuni de conştientizare a populaţiei asupra riscului pe care-l prezintă inundaţiile şi asupra măsurilor care trebuie întreprinse de fiecare cetăţean pentru diminuarea pagubelor;

e) asigură afişarea în locuri publice a semnificaţiei codurilor de culori pentru avertizările meteorologice şi hidrologice, precum şi semnificaţia semnalelor de alarmare acustică a populaţiei.

Sursa – Manual primar în caz de inundații

2.1.Atribuții  autorități în caz de inundații 

Componenţa GRUPULUI DE SUPORT TEHNIC pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de inundații , fenomene meteorologice periculoase, accidente la construcţii hidrotehnice şi poluări accidentale şi principalele sale atribuţii:

 Grupul de Suport Tehnic din cadrul Comitetului judeţean este numit prin ordinul prefectului de constituire a Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă şi este alcătuit din reprezentanţi ai Sistemului de Gospodărire a Apelor, Sistemelor Hidrotehnice, Agenţiei de Protecţie a Mediului, Comisariatului Judeţean al Gărzii Naţionale de Mediu, unităţilor teritoriale ale Agenţiei Naţionale de Îmbunătăţiri Funciare, ale S.C. ,,Hidroelectrica” S.A., Regiei Naţionale a Pădurilor-ROMSILVA, Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos, alţi deţinători de construcţii hidrotehnice cu rol de apărare împotriva inundaţiilor, Centrului Naţional de Prognoză Meteorologică şi Centrelor Meteorologice Regionale (prin Serviciile Regionale de Prognoză a Vremii ori Staţiile Meteorologice Judeţene, după caz).Şeful Grupului de Suport Tehnic este directorul Sistemului de Gospodărire a Apelor.

Principalele atribuţii în managementul riscului la inundații:

a) asigură, prin grija Sistemului de Gospodărire a Apelor în colaborare cu Inspectoratul Judeţean/al Municipiului Bucureşti pentru Situaţii de Urgenţă, elaborarea Planului judeţean de apărare împotriva inundaţiilor, fenomenelor meteorologice periculoase, accidentelor la construcţii hidrotehnice şi poluărilor accidentale, prin corelarea Planurilor de apărare întocmite de Comitetele municipale, orăşeneşti şi comunale pentru situaţii de urgenţă, a Planurilor de apărare ale Sistemelor hidrotehnice din judeţ, a Planurilor de prevenire şi combatere a poluărilor accidentale la folosinţele de apă potenţial poluatoare, precum şi a Planurilor de restricţii şi folosire a apei în perioade deficitare;

b) acordă asistenţă tehnică Comitetelor municipale, orăşeneşti şi comunale pentru întocmirea Planurilor de apărare împotriva inundaţiilor, gheţurilor şi poluărilor accidentale;

c) avizează Planurile de apărare municipale, orăşeneşti şi comunale, în vederea aprobării lor de către preşedintele Comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţă;

d) coordonează tehnic, la nivel judeţean, acţiunile pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de inundaţii, accidente la construcţii hidrotehnice, secetă hidrologică şi poluări accidentale, aplicând prevederile din Planurile judeţene de apărare şi asigurând legăturile cu Comitetul Ministerial şi Centrul Operativ pentru Situaţii de Urgenţă din Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice, cu Administraţiile Bazinale de Apă şi Comitetele Judeţene pentru Situaţii de Urgenţă situate în amonte şi în aval, conform sistemului informaţional operativ;

e) asigură consultanţa de specialitate, în cadrul Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, pentru cuprinderea în bugetele locale a cheltuielilor necesare constituirii şi completării stocurilor de materiale şi mijloace de apărare pentru situaţii de urgenţă generate de inundaţii, gheţuri şi poluări accidentale, pentru întreţinerea şi repararea construcţiilor hidrotehnice cu rol de apărare proprii, pentru întreţinerea albiilor cursurilor de apă pe raza localităţilor, asigură verificarea anuală a situaţiei alocării şi cheltuirii acestor fonduri şi informează, în acest sens, preşedintele Comitetului judeţean;

f) propune Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă inundarea dirijată, în perioade de ape mari sau de accidente la baraje, a unor terenuri, precum şi executarea unor breşe în diguri pentru evacuarea apei acumulate în incintă;

g) asigură, prin Centrul Operativ al Sistemului de Gospodărire a Apelor, în colaborare permanentă cu Centrul Operaţional al Inspectoratului Judeţean/al Municipiului Bucureşti pentru Situaţii de Urgenţă, întocmirea rapoartelor operative zilnice, în timpul situaţiilor de urgenţă, a rapoartelor de sinteză, după încetarea acestora, precum şi transmiterea lor conform prevederilor Anexelor nr. 8 şi 9 din Regulamentul privind gestionarea situaţiilor generate de inundaţii, aprobat prin Ordinul Comun al ministrului mediului şi pădurilor şi al ministrului administraţiei şi internelor nr.1.422/192/2012;

h) asigură, în colaborare cu Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă, organizarea şi desfăşurarea la nivel judeţean, a exerciţiilor de simulare pentru verificarea modului de funcţionare a fluxului informaţional hidrometeorologic de avertizare-alarmare a populaţiei, a fluxului primar de informare în caz de poluări accidentale pe cursuri de apă, precum şi pentru instruirea autorităţilor administraţiei publice locale şi conştientizarea populaţiei asupra riscului la inundaţii;

i) asigură organizarea anuală a acţiunii de verificare a stării tehnice şi funcţionale a construcţiilor hidrotehnice cu rol de apărare împotriva inundaţiilor, precum şi urmărirea realizării măsurilor şi lucrărilor stabilite cu această ocazie;

j) participă, în comisia stabilită de preşedintele Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, la evaluarea şi stabilirea pagubelor produse de inundaţii, accidente la construcţii hidrotehnice şi poluări accidentale;

k) asigură, prin Sistemul de Gospodărire a Apelor elaborarea Proceselor verbale de calamităţi pentru construcţii hidrotehnice avariate de viituri sau pentru surse suplimentare de alimentare cu apă şi transmiterea lor la Centrul Operativ pentru Situaţii de Urgenţă al Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice.

 COMITETUL DE BAZIN şi principalele lui atribuţii pentru implementarea Strategiei Naţionale pentru Managementul Riscului la Inundaţii pe termen mediu şi lung:

 La nivelul administraţiilor bazinale de apă sunt constituite comitete de bazin pentru situaţii de urgenţă în caz de inundaţii şi secetă hidrologică; fiecare comitet este compus din maximum 21 de membri numiţi în condiţiile legii, după cum urmează:

a) 2 reprezentanţi ai autorităţii publice centrale din domeniul apelor şi protecţiei mediului, dintre care unul din structura centrală a acesteia şi unul numit din cadrul agenţiilor pentru protecţia mediului din bazinul/spaţiul hidrografic respectiv;

b) un reprezentant al direcţiilor de sănătate publică ale judeţelor din bazinul/spaţiul hidrografic respectiv, numit de către Institutul Naţional de Sănătate Publică;

c) 2 primari de municipii şi un primar de oraş sau comună, aleşi de primarii localităţilor din bazinul/spaţiul hidrografic respectiv;

d) un reprezentant desemnat de organizaţiile neguvernamentale cu sediul în bazinul/spaţiul hidrografic respectiv;

e) un prefect din bazinul hidrografic respectiv, numit de autoritatea publică centrală din domeniul administraţiei şi internelor;

f) preşedinţii tuturor consiliilor judeţene din bazinul/spaţiul hidrografic respectiv;

g) 3 reprezentanţi ai utilizatorilor de apă din bazinul/spaţiul hidrografic respectiv, în funcţie de cerinţa de apă şi de impactul apelor uzate evacuate asupra resurselor de apă;

h) 2 reprezentanţi ai Administraţiei Naţionale „Apele Române”, respectiv ai administraţiei bazinale de apă, recomandaţi de conducerea acesteia;

i) un reprezentant din cadrul comisariatelor judeţene de protecţie a consumatorilor din bazinul/spaţiul hidrografic respectiv, recomandat de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.

Comitetele de bazin au următoarele atribuţii principale:

a) avizează componentele schemelor directoare, inclusiv programele de măsuri pentru atingerea obiectivelor din schemele directoare şi realizarea lucrărilor, instalaţiilor şi amenajărilor de gospodărire a apelor;

b) colaborează pentru elaborarea şi actualizarea componentelor schemei directoare a bazinului hidrografic respectiv cu reprezentanţi ai autorităţilor publice centrale, ai consiliilor judeţene, consiliilor locale, unităţilor industriale şi din agricultură, precum şi ai institutelor de cercetare, care au obligaţia de a comunica toate informaţiile utile aflate în competenţa lor;

c) colaborează cu unităţile teritoriale ale Agenţiei Naţionale de Îmbunătăţiri Funciare, ale Societăţii Comerciale de Producere a Energiei Electrice în Hidrocentrale Hidroelectrica – S.A. şi ale Regiei Naţionale a Pădurilor – Romsilva şi cu alţi deţinători de construcţii hidrotehnice cu rol de apărare împotriva inundaţiilor şi cu rol în crearea condiţiilor de transport naval, pentru elaborarea planului de amenajare a bazinului hidrografic;

d) aprobă schemele locale de amenajare şi de gospodărire a apelor, pe care le integrează în schemele directoare, şi stabilesc priorităţile tehnice şi financiare;

e) avizează, înaintea manifestării deficitelor de apă, Planurile de restricţii şi de folosire a apelor în perioade deficitare, care sunt elaborate de administraţia bazinală de apă din bazinul/spaţiul hidrografic respectiv;

f) avizează lista cu lucrările de reîmpădurire ce vor fi promovate în bazinul/spaţiul hidrografic respectiv;

g) avizează lista cu lucrările de protecţie antierozională ce vor fi promovate în bazinul/spaţiul hidrografic respectiv;

h) recomandă autorităţilor locale, în funcţie de prioritatea şi urgenţa realizării lucrărilor necesare, în special a celor de utilitate publică, legate de întreţinerea albiilor, a lucrărilor de protecţie împotriva inundaţiilor şi de prevenire a riscului la inundaţii, modul de asigurare a surselor financiare de la bugetele locale;

i) participă la deciziile privind formarea şi utilizarea fondului pentru amenajarea şi întreţinerea lucrărilor de apărare împotriva inundaţiilor, potrivit metodologiei prevăzute la art. 34 alin. (2) din Legea 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

j) avizează hărţile de hazard şi hărţile de risc la inundaţii;

k) avizează Planurile de management al riscului la inundaţii;

l) asigură informarea publicului privind acţiunile organizate cu cel puţin 30 de zile înainte de data desfăşurării acestora;

m) asigură consultarea utilizatorilor de apă, riveranilor şi publicului şi încurajarea participării active a acestora la luarea deciziilor în domeniul gospodăririi apelor, conform prevederilor Legii nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

n) asigură dezbateri şi audieri publice asupra tuturor problemelor propuse spre aprobare;

o) asigură accesul publicului la dezbaterile sau audierile publice şi documentele lor oficiale;

p) se îngrijesc să faciliteze o informare continuă a publicului, să favorizeze sensibilizarea şi educarea pe probleme de gospodărire a apelor, prin organizarea de dezbateri, mese rotunde, întâlniri cu factorii interesaţi pe anumite probleme care ţin de competenţa acestuia. În acest sens, comitetul poate stabili convenţii de parteneriat cu colectivităţile locale, asociaţii sau cu instituţii de învăţământ;

r) cooperează cu Comitetul Ministerial pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul autorităţii publice centrale din domeniul apelor, cu Administraţia Naţională „Apele Române” şi cu alte organisme similare, după caz, cu privire la planurile şi regulamentele de apărare împotriva inundaţiilor;

s) avizează regulamentele de exploatare bazinală elaborate de administraţiile bazinale de apă din cadrul Administraţiei Naţionale „Apele Române”;

ş) au acces la informaţiile şi resursele oricărei instituţii publice, conform prevederilor legale în vigoare, prin aceasta înţelegându-se că vor primi sprijin în legătură cu informaţiile, rapoartele şi auditurile pe care le consideră necesare, precum şi în legătură cu spaţiul necesar în vederea desfăşurării şedinţelor de lucru şi a dezbaterilor publice.

Sursa – Manual primar  inundații