Situatii de urgenta

Telefon de urgență -112 doar ptr. situații de urgență

 Cetațenii  pot obține informații legate de coronavirus  COVID – 19  Telefon TELVERDE 0800800358.

  1. Situații de urgență la care acționează pompierii profesioniști, termeni și expresii;
  2. Coordonarea activități inspectoratelor județene în situații de urgență;
  3. Compunere comitetul judetean și local ptr. pentru dituatii de urgenta;
  4. Materiale  utile
  5. Situații de urgență – media.

Vezi:

Legislație  :

1.Situații de urgență la care acționează pompierii profesioniști:

  • incendii, cutremure, inundații, accidente, explozii, avarii;
  • alunecări sau prăbuşiri de teren;
  • îmbolnăviri în masă;
  • prăbuşiri ale unor construcţii, instalaţii ori amenajări;
  • eşuarea sau scufundarea unor nave;
  • căderi de obiecte din atmosferă ori din cosmos;
  • tornade, avalanşe;
  • eşecul serviciilor de utilităţi publice şi alte calamităţi naturale;
  • sinistre grave sau evenimente publice de amploare determinate ori favorizate de factorii de risc specifici…

Termenii și expresii situații de urgență conform art.2   O.G. nr.21 din 2004 

a)situația de urgență – evenimente excepționale, cu caracter nonmilitar, care amenință viața sau sănătatea persoanei, mediul înconjurător, valorile materiale și culturale, iar pentru restabilirea stării de normalitate sunt necesare adoptarea de măsuri și acțiuni urgente, alocarea de resurse specializate și managementul unitar al forțelor și mijloacelor implicate

b)amploarea situației de urgență – mărimea ariei de manifestare a efectelor distructive ale acesteia în care sunt amenințate sau afectate viața persoanelor, funcționarea instituțiilor statului democratic, valorile și interesele comunității;

c)intensitatea situației de urgență – viteza de evoluție a fenomenelor distructive și gradul de perturbare a stării de normalitate;

d)starea potențial generatoare de situații de urgență – complex de factori de risc care, prin evoluția lor necontrolată și iminenta amenințării, ar putea aduce atingere vieții și sănătății populației, valorilor materiale și culturale importante și factorilor de mediu

e)iminenta amenințării – parametrii de stare și timp care determina declanșarea inevitabilă a unei situații de urgență;

g)managementul situației de urgență – ansamblul activităților desfășurate și procedurilor utilizate de factorii de decizie, instituțiile și serviciile publice abilitate pentru identificarea și monitorizarea surselor de risc, evaluarea informațiilor și analiza situației, elaborarea de prognoze, stabilirea variantelor de acțiune și implementarea acestora în scopul restabilirii situației de normalitate;

h)monitorizarea situației de urgență – proces de supraveghere necesar evaluării sistematice a dinamicii parametrilor situației create, cunoașterii tipului, amplorii și intensității evenimentului, evoluției și implicațiilor sociale ale acestuia, precum și a modului de îndeplinire a măsurilor dispuse pentru gestionarea situației de urgență;

i) factor de risc – fenomen, proces sau complex de împrejurări congruente, în același timp și spațiu, care pot determina sau favoriza producerea unor tipuri de risc;

j)tipuri de risc – cazuri de forță majoră determinate de incendii, cutremure, inundații, accidente, explozii, avarii, alunecări sau prăbușiri de teren, îmbolnăviri în masa, prăbușiri ale unor construcții, instalații ori amenajări, eșuarea sau scufundarea unor nave, căderi de obiecte din atmosfera ori din cosmos, tornade, avalanșe, eșecul serviciilor de utilități publice și alte calamitați naturale, sinistre grave sau evenimente publice de amploare determinate ori favorizate de factori de risc specifici; grevele nu pot fi considerate tipuri de risc în condițiile prezentei ordonanțe de urgență;

k)gestionarea situațiilor de urgență – identificarea, înregistrarea și evaluarea tipurilor de risc și a factorilor determinanți ai acestora, înștiințarea factorilor interesați, avertizarea populației, limitarea, înlăturarea sau contracararea factorilor de risc, precum și a efectelor negative și a impactului produs de evenimentele excepționale respective

l)intervenția operativă – acțiunile desfășurate, în timp oportun, de către structurile specializate în scopul prevenirii agravării situației de urgență, limitării sau înlăturării, după caz, a consecințelor acesteia;

m) evacuarea – măsura de protecție luată în cazul amenințării iminente, stării de alerta ori producerii unei situații de urgență și care consta în scoaterea din zonele afectate sau potențial a fi afectate, în mod organizat, a unor instituții publice, agenți economici, categorii sau grupuri de populație ori bunuri și dispunerea acestora în zone și localități care asigura condiții de protecție a persoanelor, bunurilor și valorilor, de funcționare a instituțiilor publice și agenților economici.

n) coordonarea operațională – totalitatea măsurilor dispuse și a acțiunilor desfășurate de către factorii de decizie premergător și pe timpul gestionării unei situații de urgență, în vederea organizării intervenției și utilizării capabilităților disponibile într-o concepție unitară, pentru atingerea obiectivelor stabilite.

Observație:

  •  Starea de alertă conform Articolul 4^1 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 21 din 2004  reprezintă răspunsul la o situație de urgență de amploare și intensitate deosebite, determinată de unul sau mai multe tipuri de risc, constând într-un ansamblu de măsuri cu caracter temporar, proporționale cu nivelul de gravitate manifestat sau prognozat al acesteia și necesare pentru prevenirea și înlăturarea amenințărilor iminente la adresa vieții, sănătății persoanelor, mediului înconjurător, valorilor materiale și culturale importante ori a proprietății.
  • starea de urgență conform O.G. nr. 1 din 1999 reprezintă ansamblul de măsuri cu caracter politic, economic, social și de ordine publică, instituit în întreaga țară sau în anumite zone ori în unele unități administrativ-teritoriale.

La instituirea stării de asediu sau a stării de urgență, unele atribuții ale administrației publice centrale și locale, legate de aplicarea dispozițiilor art. 20 din prezenta ordonanță de urgență, trec în competența autorităților civile și militare, prevăzute în decretul de instituire a stării de asediu sau de urgență.

2.Coordonarea activități  inspectoratelor județene în situații de urgență 

Coordonarea activități  inspectoratelor județene în situații de urgență se face astfel:

a.La nivel național –  Departamentul pentru Situații de Urgență care funcționează în cadrul Ministerului Afacerilor Interne.

b.La nivel județean –  prefect prin Inspector șef care este coordonat operațional de secretarul de stat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgenta

Serviciile profesioniste funcționează în subordinea Inspectoratul General pentru Situații de Urgență potrivit reglementărilor specifice.

Servici le de urgență profesioniste funcționează ca inspectorate județene și al municipiului București, cu personalitate juridică.

La nivelul fiecărei județului sunt constituite subunități de intervenție pentru situații de urgență.

3.Comitetul Judetean pentru Situatii de Urgenta (C.J.S.U.)

Comitetul Judetean pentru Situatii de Urgenta (C.J.S.U.) se constituie si functioneaza, potrivit legii, sub conducerea nemijlocita a prefectului, ca organism interinstitutional de sprijin al managementului situatiilor de urgenta.

Din comitetul județean fac parte:

  • preşedinte: prefectul judeţului;
    vicepreşedinte: preşedintele consiliului judeţean;
  • vicepreședinte: inspector şef al Inspectoratului  pentru Situaţii de Urgenţă  – Responsabil cu coordonarea unitară a tuturor componentelor cu responsabilități în realizarea intervenției în situații de urgență;

Membrii:

  • șefi de servicii deconcentrate, descentralizate și de gospodărie comunală;
  • alți manageri ai unor instituții și societăți comerciale de interes județean care îndeplinesc funcții de sprijin în gestionarea situațiilor de urgență;
  • manageri ai agenților economici care, prin specificul activității, constituie factori de risc potențial generatori de situații de urgență.
  • consultanti: experti din aparatul propriu al autoritatilor administratiei publice care constituie comitetele, sau din institutii si unitati în subordine;
  • grupuri de suport tehnic: coordonate de un membru al comitetului, specialistii cooptati in cadrul comitetelor judetene pentru situatii de urgenta.

Nota: consultaní (experţi şi specialişti) conform art.9 din   H.G. 1491 din 2004 , pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind structura organizatorică, atribuţiile, funcţionarea şi dotarea comitetelor şi centrelor operative pentru situaţii de urgenţă.

Comite locale pentru situații de urgență(C.L.S.U.)

Comitetele Locale pentru Situații de Urgenta sunt organisme interinstitutionale cu atribuții in sprijinul managementului situațiilor de urgenta produse sau posibil a se produce pe teritoriul unei anumite unități administrativ-teritoriale. C.L.S.U. se constituie la nivelul municipiilor, orașelor, sectoarelor municipiului București, precum si al comunelor, sub conducerea primarului.

 Din comitetul local fac parte:

  • președinte – primar
  • vicepreședinte – un viceprimar;
  • secretarul comunei, orașului, sectorului sau municipiului, după caz;

Membrii:

  • reprezentanți ai serviciilor publice și ai principalelor instituții și agenți economici din unitatea administrativ-teritorială respectivă;
  • manageri sau conducători ai agenților economici, filialelor, sucursalelor ori punctelor de lucru locale, care, prin specificul activității, constituie factori de risc potențial generatori de situații de urgență.

Mai multe informații aici.

Vezi:

  1. Legislație
  2. Departament situații de urgență
  3. Centrul operational judetean (documente -modele)
  4. Obligații primar și autorități pe linie de situații de urgență
  5. C.J.S.U./C.L.S.U. organizare, obligatii
  6. Atribuții ale comitetelor  locale pentru situaţii de urgenţă
  7. Comitete şi centre operative pentru situaţii de urgenţă
  8. Comitetul jud. ptr. situații de urgență Dîmbovița(modele)

4.Materiale  utile:

  • Ghidul  cetățeanului în situații de urgență
  • Hărți de risc la inundații, legislație….
  • Site informare preventivă aici. 
  • Broșură ghid situații de urgență  I.G.S.U. 

Ghidul  cetățeanului în situații de urgență

Hărți de risc la inundații, legislație…. aici.

5.Situații de urgență – media

a.Catastrofe aviatice Apuseni – 1940 si 1970

La prima catastrofă aviatică, localnicii au fost cei care au ajuns primii la victime şi au reuşit să salveze 11 supravieţuitori. La accidentul din 1970, însă, Securitatea a interzis sătenilor să urce pe munte. Victimele au fost descoperite după trei zile. 20 de oameni au murit atunci, dintre care 6 de frig.

b.Cum se face deszăpezirea in unele state

 Suedia

Mai multe informații aici. 

Şase judeţe sunt de patru ore sub cod roşu de viscol. Până la ora zece în această seară, nu ieşiţi din case şi nu porniţi spre Brăila, Buzău, Ialomiţa, Călăraşi, Constanţa şi Tulcea. Vântul bate cu o putere incredibilă, de aproape o sută de kilometri pe oră., Stiri, Antena 1, 29-01-2014

c.Gaz pe foc – Satu Mare (scăpări de gaz la un blog unde oamenii s-au alarmat si au depus o reclamatie la unitatea distribuitoare)

Dezastre care au avut loc în lume

Mulțumesc pentru vizită.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.