Atribuții

Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (acronim IGSU) este o structură subordonată Ministerului de Interne înființată la 15.12.2004 prin Hotărârea Guvernului României nr. 1490, fiind creată prin fuzionarea Comandamentului  Protecție civilă  cu Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari.

La nivel național, IGSU coordonează toate organizațiile implicate în managementul  situații de urgență si în concordanță cu reglementările internaționale.

Atribuții I.G.S.U.

Vezi:

1.Legislație

2.Informații

3.Prevenire incendii

Atribuții I.G.S.U.

Până în anul 2004, măsurile de protecție civilă și stingere a incendiilor se realizau de către Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari și Comandamentul Protecției Civile, instituții aflate sub coordonarea Ministerului de Interne.

Pentru a se adapta la creșterea exponențială a riscurilor nonmilitare, pe fondul accelerării tendințelor de globalizare, al schimbărilor climatice radicale, al diversificării activităților economice și producerii de dezastre, cele două instituții menționate fuzionează în decembrie 2004, luând astfel ființă Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU).

Obiectivul fundamental al activității desfășurate de IGSU vizează eficientizarea acțiunilor de prevenire și gestionare a situațiilor de urgență, în vederea menținerii sub control a riscurilor și asigurării stării de normalitate a vieții comunităților umane și este atins prin multitudinea de activități de prevenire și intervenție pentru stingerea incendiilor, descarcerare și prim-ajutor SMURD, salvarea persoanelor și limitarea pagubelor produse de inundații, alunecări de teren, mișcări seismice, epidemii, epizootii, înzăpeziri, secetă, asistența persoanelor aflate în situații critice, intervenția la accidente tehnologice, radiologice, nucleare, biologice sau alte tipuri de calamități naturale sau antropice.

Inspectoratul general și structurile teritoriale au în componență 42 de centre operaționale și peste 280 subunități operative.

Necesarul de personal se asigură prin instituțiile de formare dedicate: Academia de poliție „Alexandru Ioan Cuza” București – Facultatea de Pompieri și Școala de Subofițeri Pompieri și Protecție Civilă „Pavel Zăgănescu” Boldești.

În calitate de integrator al Sistemului Național de Management al Situațiilor de Urgență, creat în 2004, IGSU coordonează acțiunile instituțiilor implicate în managementul situațiilor de urgență, asigurând și funcția de punct național de contact în relația cu organizațiile internaționale guvernamentale și neguvernamentale cu responsabilități în domeniu.

Pentru gestionarea situațiilor de urgență, IGSU și structurile județene îndeplinesc misiuni de:

  • monitorizare, evaluare, cercetare a cauzelor producerii situațiilor de urgență;
  • informare și educare preventivă a populației și avertizare a acesteia, înștiințare a autorităților administrației publice, despre posibilitatea/iminența producerii situațiilor de urgență;
  • căutare, descarcerare și salvare a persoanelor;
  • evacuare a persoanelor, populației sau bunurilor periclitate, prin asigurarea măsurilor de evacuare, instalarea taberelor de sinistrați, participarea la transportul populației și al unor categorii de bunuri;
  • distrugere a zăpoarelor de gheață sau degajare a cursurilor de apă;
  • acordare a asistenței medicale de urgență prin module SMURD din cadrul serviciilor de urgență profesioniste;
  • asigurare logistică a intervenției structurilor proprii și punere la dispoziția altor structuri, a unor categorii de tehnică, materiale și echipamente;
  • stingere a incendiilor;
  • decontaminare a populației, cu mijloace specializate și/sau a punctelor de decontaminare personal, tehnică și echipament recunoscute din timp în profil teritorial;
  • neutralizare a efectelor materialelor periculoase prin acțiuni de asanare a muniției neexplodate din timpul conflictelor militare.

În cadrul inspectoratelor județene pentru situații de urgență funcționează Serviciul Medical de Urgență, Reanimare și Descarcerare (SMURD), având ca operator aerian structurile de aviație ale Ministerului Afacerilor Interne, în colaborare cu spitalele județene, regionale și cu autoritățile publice locale.

În structura SMURD funcționează echipe integrate de descarcerare, reanimare, specializate în acordarea asistenței medicale și tehnice de urgență, precum și echipe cu personal paramedical, specializat în acordarea primului ajutor calificat.

Misiunile SMURD:

  • intervenția la cazurile în care una sau mai multe persoane se află într-o situație cu risc vital din cauza unei îmbolnăviri acute sau accidentări;
  • intervenția la cazurile care necesită acordarea primului-ajutor într-un interval scurt de timp;
  • intervenția la cazurile care necesită descarcerarea sau alte operațiuni de salvare;
  • asigurarea protecției medicale pentru personalul echipelor de intervenție ale IGSU la misiunile specifice cu risc de accidentare;
  • intervenția la accidente colective și calamităţi

Acte normative de referinţă:

  • Hotărâre nr.1.490/2004 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a organigramei Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă\
  • Hotărâre nr.1.491/2004 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind structura organizatorică, atribuţiile, funcţionarea şi dotarea comitetelor şi centrelor operative pentru situaţii de urgenţă
  • Hotărâre nr.1.492/2004 privind principiile de organizare, funcţionarea şi atribuţiile serviciilor de urgenţă profesioniste
  • Hotărâre nr.571/2016 privind aprobarea categoriilor de construcţii şi amenajări care se supun avizării şi/sau autorizării privind securitatea la incendiu
  • Ordonanţă de Urgenţă nr.21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă
  • Legea 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor
  • Legea 481/2004 privind protecţia civilă
  • Ordinul MAI nr.129/2016– aprobarea Normelor metodologice privind avizarea şi autorizarea de securitate la incendiu
  • Ordinul MAI nr.89/2013– aprobarea Regulamentului de planificare, organizare, pregătire şi desfăşurare a activităţii de prevenire a situaţiilor de urgenţă executate de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi structurile subordinate

SursaI.G.S.U.

Vezi:

1.Protecție civilă

2.Situații de urgență

Obligații primar și autorități situații de urgență

Atribuții primar în caz de inundații

3.Concursuri pompieri (elevi , servicii voluntare/ private si profesionisti)